Om AXA
I over 100 år har vi leveret god naturlig kraft fra havre. Vi tror på, at man skal tage vare på livet. Man skal se dets muligheder og aktivt vælge at gå efter dem. Man skal gøre det, man elsker, og gøre det ofte. Det er aldrig for sent at forandre sig. Og aldrig for tidligt. Den bedste udgave af en selv er den, der har det godt og trives. For man ved kun selv, hvordan det føles, når man har det rigtig godt.
VI TROR PÅ DET enkle frem for det komplicerede. Lad ikke andre diktere betingelserne for dit liv. Livet er enkelt, når du laver dine egne spilleregler. Husk, at en sund livsstil på lang sigt skal føre til, at du har det godt og er den bedste udgave af dig selv. Så må det ikke være for svært, for anstrengende eller for kompliceret.
Vi tror, at hvis man handler ordentligt og ansvarligt, bruger sin viden og anvender enkle og naturlige råvarer, så følger smag, sundhed og vedholdenhed ofte med i købet. Vores mål er lige så enkelt, som det er stort. AXA forbereder dig på at blive den bedste udgave af dig selv.
"Giv børn og syge det bedste af alting" – stod der i en annonce i den svenske avis Stockholmstidningen allerede i 1920. Siden da har AXA haft fokus på naturlig kraft fra havre og sundhed.
Det hele begyndte med danskeren Peter Otto Stokkebye. I 1890'erne begyndte denne forretningsmand at importere korn til og eksportere havre fra Göteborg. Han havde ambitioner og ville udvikle virksomheden, men blev afvist af grynproducenterne. Derfor besluttede han sig for at bygge sin egen mølle og konkurrere rigtigt med rivalen Gyllenhammar og hans firkantede pakker. Møllen, som blev bygget i Agnesberg uden for Göteborg, stod klar i 1910, og i denne forbindelse blev der lanceret havregryn under navnet AXA. De nye, banebrydende AXA Havregryn blev dampbehandlede, hvilket betød, at kogetiden kunne sænkes fra en time til kun tre minutter. Det var en revolution for de svenske husholdninger.
I 1959 solgte Stokkebye selskabet til Kungsörnen AB, som var ejet af Lantmännen, og her blev AXA-varemærket videreudviklet til det, det er i dag. I disse år lavede AXA blandt andet store lanceringer som AXA Fiberhavregryn og AXA Guld Müsli – to svenske klassikere på morgenbordet. I dag har AXA over hundrede års erfaring i at fremstille naturlige og sunde morgenmadsprodukter baseret på havre med lokale møller i både Sverige, Norge og Danmark. Sammen med ejeren Lantmännen forsyner AXA Norden med gode naturlige morgenmadsprodukter, som er lavet af den fineste nordiske havre.
OM LANTMÄNNEN OG LANTMÄNNEN CEREALIA
AXA er en del af virksomheden Lantmännen Cerealia, der udvikler, fremstiller og markedsfører primært kornbaserede produkter under kendte og elskede varemærker som AXA, Kungsörnen, Start, Gyllenhammars, Gooh, GoGreen, Finn Crisp, Sopps, Amo, Kornkammeret og Regal. Sortimentet består primært af morgenmadsprodukter, mel, melblandinger, pasta, pandekager, bønner/linser og færdigretter, som blandt andet sælges i dagligvarehandelen i Norden. Lantmännen Cerealia indgår i fødevaredivisionen, som er en af Lantmännen-koncernens fem divisioner.
Om Lantmännen
Lantmännen er et landbrugskooperativ og Nordeuropas førende aktør inden for landbrug, maskiner, bioenergi og fødevarer. Vi ejes af 18.000 svenske landmænd, har 12.000 medarbejdere, er aktive i mere end 20 lande og omsætter for cirka 70 mia. svenske kroner om året. Med base i korn forædler vi markens ressourcer til et livskraftigt landbrug.
Nogle af vores mest kendte varemærker inden for fødevarer er AXA, Schulstad, Hatting, AMO, FINN CRISP og Kornkammeret. Vores virksomhed er grundlagt på viden og værdier, som har eksisteret i generationer hos vores ejere. Gennem forskning, udvikling og aktiviteter i hele værdikæden tager vi sammen ansvar fra jord til bord. Læs mere på www.lantmannen.com